02 March 2012

TANDA TANDA SESEORANG ITU MENJADI MUNAFIK

kebiasaannya orang unafik ini bersifat talam dua muka dengan berpura pura mengikut ajaran islam dan mengaku mereka adalah seorang islam tetapi didalam hatinya tidak dapat menerima ajaran yang suci ini...

berikut adalah tanda tanda seseorang itu menjadi munafik:

1] IMAN TIDAK TETAP DAN TIDAK TEGUH

orang yang sebegini dapatlah diibaratkan seperti lalang dimana ia terlalu mudah mengikut arah tiupan angin. orang yang tidak teguh imannya sentiasa beru ubah menikut keadaan. mereka sangat mudah terikut ikut dan terpengaruh dengan persekitaran.

2] TINDAK TANDUK SENTIASA BERUBAH UBAH

orang munafik bolehlah diibaratkan sebagai pelakon yang hebat. ketika dia bersama orang yang beribadat, dia akan turut sama beribadat walaupun hatinya terlalu susah untuk menerimanya.sebaliknya yang terjadi apabila dia tidak dilihat oleh khalayak, dia akan megikut kata hatinya dengan tidak melakukan amal ibadat.

3] TIDAK TETAP KATA

dia sentiasa mengubah pendiriannya. sewaktu bersama orang mukmin lainnya, dia akan memuji muji islam dan menyatakan ketaatannya terhadap ajaran tersebut tetapi di belakang orang mukmin, secar senyap dia akan menghina islam.

4] SENTIASA MENGHARAPKAN KEBAIKANNYA DIBALAS

jika dia melakukan sesuatu kebaikan dan berbuat jasa, dia akan mengharapkan kebaikan itu dibalas dengan balasan yang setimpal seperti wang ringgit atau pangkat.

5] JIWANYA TIDAK TENTERAM

dia akan sentiasa resah dan gelisah kerana terpaksa hidup dalam kepura puraan dihadapan orang ramai dan tidak akan dapat melaksanakan keendaj hatinya.

6] MENJADIKAN DUNIA SEBAGAI MATLAMAT HIDUP

mereka hanya menjadaikan dunia sebagai tujuan utama dan terlalu cintakan kebendaan. akhirat bagi orang munafik hanyalah satu mitos dan khayalan.

mudah mudahkan kita di jauhkan dari tergolong dalam kalangan orang orang yang munafik..marilah kita sama sama muhasabah kembali diri kita yang kerdil ini...

sumber rujukan:buku berjudul 'Indahnya HIdup Bersyariat' karya Dato' Ismail Kamus

No comments: